2013s mest hårreisende terningkast

Hvem er strengest? Hvem er snillest? Hvem jobber hardest? Og sist, men ikke minst: Hvem har levert 2013s mest hårreisende terningkast? Svarene får du her.

Screen shot 2014-01-07 at 4.59.59 PMDette er altså en oppsummering av hele 2013. Vi har tidligere kikket på 2012, første halvdel av 2013 og tredje kvartal av 2013.

Vi begynner som alltid med terningkastsnittene. På toppen finner vi ikke overraskende Cinema – stedet for filmelskere, av filmelskere. Dag Sødtholt, Per Olav Heimstad, Roger Grosvold, Torgeir Blok og sjefen sjøl, Geir Kamsvåg, topper lista med nokså god margin, men som alltid må vi ta med i beregningen at Cinema kun ser litt over 50 prosent av det som kommer på kino. Og det er kanskje ikke tilfeldig hva de går og ser ..? Vi har snakket med redaktør Kamsvåg:

Nei, det er ikke tilfeldig. Vi prioriterer featurestoff til magasinet vårt, og rekker dermed ikke å anmelde alt som kommer på kino. Vi må derfor gjøre et utvalg – og vi velger det som er mest interessant for våre lesere.

Det forklarer saken. Kamsvåg tror at terningsnittet ville liknet mer på alle andres om Cinema rakk å anmelde rubbel og bit. Det tror vi også.

Sånn sett er det litt vanskelig å ta stilling til Cinema i denne sammenhengen, men det er uansett hyggelig å ha dem med på lista. På annenplass følger Stavanger Aftenblad (den egentlige “vinneren”?), avisen som i løpet av året mistet legendariske Arild Abrahamsen til den i dette tilfellet lite kjærkomne pensjonstilværelsen – og med det en god porsjon lesverdighet. Kristin Aalen har tatt over roret sammen med Elisabeth Bie, og førstnevnte synes topplasseringen er “vanvittig irriterende”:

Uff, det var ikke noe hyggelig å høre! Vi har ingen målsettinger om å være snille, så dette var ikke noe morsomt i det hele tatt. Vanvittig irriterende, faktisk! Vi kan bare håpe at leserne våre er vant til nivået vårt, og at de derfor forstår hva vi legger i de forskjellige terningkastene. Terningkast er for øvrig en forbannelse – det har jeg ment lenge.

Vi beklager nok en gang at vi ødela kvelden, Aalen. På spørsmål om hvordan kinoåret 2013 har vært svarer Aalen at det var manko på filmperler. Aftenbladet har riktignok gitt fire seksere i siste kvartal av 2013 – til “Gåten Ragnarok”, “The Act of Killing”, “Lore” og “Fortiden”. Avisa hadde også landets snilleste mottakelse av “Jobs” (4) og “Escape Plan” (5). Kanskje dette forklarer litt ..?

Deretter, på tredjeplass, ligger Fedrelandsvennen – bare et hundredels terningøye bak Stavanger Aftenblad. Forskjellene er generelt sett minimale, for deretter følger Filmmagasinet og Filmpolitiet med like liten avstand.

Så til den kanskje litt mer spennende bunnstriden. Det har vært en batalje mellom Natt&Dag og Dagbladet de siste årene, og for 2013 er det løssalgsavisa Dagbladet som blir jumbo. Med temmelig god margin, faktisk. Vi gratulerer! Et snitt på 3.62 var det som skulle til. Dagbladets sjefsanmelder, Inger Merete Hobbelstad, har følgende å si:

Jeg er litt overrasket over at vi er strengest, men synes ikke 3.62 er noe urimelig lavt snitt. Det viktigste er at vi gir leseren og filmbransjen en oppriktig og gjennomtenkt tilbakemelding på hvorvidt vi synes en film er verdt kinobilletten. Det er en funksjon vi tar svært alvorlig.

Hobbelstad legger til at filminteresserte venner stadig vekk mener hun har vært for mild i bedømmingen. – Men jeg ser jo halvparten av alle kinofilmer, og vet derfor hvor semmert det kan bli. Det gjør meg nok mer velvillig overfor forskjellige kvalitetsfilmer, forklarer hun.

Likevel – på bunnen holder hun til, sammen med anmelderkollega Mikael Godø.

Og dermed ble gratisblekka Natt&Dag nest strengest. Ikke rart de havner langt nede, for titt og ofte har den testosterontunge redaksjonen behov for å klinke til med kontroversielle karakterer. Vi nevner i fleng: “Jack Reacer” (2), “Iron Man 3” (2), “Elysium” (1), “Philomena” (3) og “Lore” (3). Vi kan alltids også slenge på bunnkarakterer til “Identity Thief” og “Last Vegas”, uten at noen nødvendigvis må protestere høylytt av den grunn. Sjefen for Natt&Dags filmstoff, Håvard Nyhus, forteller at det ikke finnes noen policy om å være strengere enn andre, selv om det virker sånn:

Jeg konstaterer at det kan virke slik, ja. Og ikke bare det – det er jo opplagt slik. Men – det tar jeg som et testamente på vår kritiske sans. Jeg kan jo også tilføye at jeg tror femmerne sitter litt løst når det kommer til norske filmer. Den er standardkarakteren, og det er jo litt … pussig.

En av bladets rundt ti filmanmeldere, Martin Øsmundset, står ansvarlig for fem av de kontroversielle terningkastene nevnt ovenfor. (“Jack Reacher”, “Philomena”, “Lore”, “Identity Thief” og “Last Vegas”.) Vi har bedt ham om å forklare seg kort. Men vi fikk en avhandling. Her er et lite utdrag:

Jeg mener ikke å være vrang, men jeg føler jeg har sagt det jeg trenger å si om filmene i selve anmeldelsene.  Hva angår en generell forklaring på hva jeg legger i terningen, kan jeg først og fremst si at jeg ikke har noe særlig til overs for terningen. Den er og blir en grov forenkling, og den gjør det så altfor, altfor enkelt å ikke lese teksten som foreligger ved siden av.

Øsmundset er nok ikke alene om disse meningene. Les hele hans avhandling her.

anmliste_antallAftenposten er landets tredje strengeste medium, tett fulgt av Terje Eidsvågs Adresseavisen. Mer oppsiktsvekkende for Aftenpostens del er hvor lite de egentlig får med seg av det som kommer på kino. Dette bringer oss over på neste post på programmet: Kinodekning. Det kryr av filmanmeldere i en av Norges største aviser, Aftenposten. Likevel halter de milevis bak listetoppen, med kun 162 av 200 mulige kinofilmanmeldelser. Det er kanskje ikke skammelig, men i det minste merkelig svakt.

Det er heldigvis langt ned til Cinema med sine 109/200. Redaktør Geir Kamsvåg har fortalt oss at bransjebladet prioriterer featurestoff og rett og slett ikke rekker mer.

Nest nederst ligger nok en gang Natt&Dag, og sjef Håvard Nyhus erkjenner at de gjerne skulle fått med seg mer.

Ja, helt riktig. Her ligger vi litt bak de andre. Det handler litt om tilfeldigheter, ressurser og redaksjonsmodell. Ikke så sexy, med andre ord.

Nummer tre fra bånn er de bløde sørlendinger i Fedrelandsvennen, men vi kan nok anta at ikke absolutt alt av kinofilmer finner veien helt ned dit.

Det er derfor større grunn til å rynke på nesa av at selveste Filmmagasinet ikke presterer mer enn 149/200. Redaksjonssjef Einar Aarvig har på en måte tatt over rollen som Norges store kritikerprofil etter Pål Bang-Hansen og Brita Møystad, men dekningen i gratismagasinet hans er bortimot laber. Aarvig er klar over dette:

Vi driver litt annerledes enn mange andre, for vi forholder oss mest til langtidspressevisninger og filmtreff. De filmene som ikke blir vist i god tid i forveien er det vanskelig å få med i magasinutgaven, og vi har ikke kapasitet eller økonomi til å få med oss absolutt alt heller. Dermed blir det litt prioritering – vi ønsker for eksempel alltid å få med oss de viktigste filmene. Foreløpig har vi for øvrig ingen stor satsing på nett.

Når det gjelder Filmmagasinets terningsnitt, som er blant landets høyeste, har Aarvig to forklaringer:

Ung anmelderstab. Mye entusiastiske, men lite livstrøtte mennesker. I tillegg er det ofte sånn at de dårligste filmene ikke blir vist mer enn én gang, og det tett på premieren. Disse visningene blir som nevnt ofte droppet.

Den hyggelige listetoppen prydes av Dagbladet. Inger Merete Hobbelstad og Mikael Godø gjør en formidabel jobb med å fordele arbeidet seg imellom, og i tillegg skrive gode, utfyllende anmeldelser. Selv om Hobbelstad står på toppen av lista ønsker hun ikke å se ned på konkurrentene:

Jeg har ikke så lyst til å disse andre for å få med seg for få filmer – jeg er sikker på at det er folk i redaksjonene som slåss alt de kan for flere ressurser, uten å få gehør. Jeg nøyer meg derfor med å si dette: Jeg er glad for at Dagbladet fortsetter å satse på film, og synes det er viktig at vi anmelder alle ordinære kinofilmer. Slik blir vi også en uavhengig motvekt til PR-maskineriene som styrer så mye. Hvis et lite argentinsk drama med knapper og glansbilder i markedsføringsbudsjett er bedre enn en amerikansk superheltorgie som har tapetsert hjembyen din med plakater fjorten dager i forveien, får du vite det hos oss. Hvis superheltorgien er den beste, får du vite dét og …

Rett bak Dagbladet følger VG (189), og rett bak der igjen Dagsavisen (188). Nok en gang må vi også trekke fram Tønsbergs Blad. Med kun én anmelder har avisa dekket 184/200 i 2013. (Én vikar har anmeldt fem av disse 184.) Denne ene anmelderen – Ellen Andrea Torbjørnsen Bækholt er hennes navn – dekker altså like mye egen hånd som hele det kyndige Filmpolitiet (179) klarer å få til. Og mer enn for eksempel Side3 (168), Aftenposten (162), samt regionaviser som Bergens Tidende (166), Adresseavisen (157) og Stavanger Aftenblad (156).

(Dette er imidlertid ikke nok til at Tønsbergs Blad lar henne beholde jobben. Amedia har nemlig bedt avisa kutte flere millioner budsjettkroner, og med det ryker filmanmeldelsene. Veldig synd for avisa og dens lesere. Hele film-Norge gråter med deg, Bækholt!)

Nå er det tid for siste post på programmet: 2013s mest hårreisende terningkast. Vi oppsummerer hele 2013 og presenterer terningkastene som en standard toppliste, fra et temmelig hårreisende terningkast til det absolutt mest hårreisende av dem alle. De tilhørende anmeldelsene vil bli linket til, gitt at ikke de gjemmer seg bak betalingsløsninger. Hold på hatten – vi går i gang:

20. Natt&Dag gir “Lore” terningkast tre

Another World Entertainment

19. Side3 gir “Den store skjønnheten” terningkast tre

Fidalgo

18. Stavanger Aftenblad gir
“Hansel & Gretel: Witch Hunters” terningkast fem

SF Norge

17. Dagbladet gir “Blue Jasmine” terningkast tre

Scanbox

16. Stavanger Aftenblad gir “After Earth” terningkast fem

Walt Disney Company Nordic

15. Tønsbergs Blad gir “Man of Steel” terningkast to

SF Norge

14. filmsnakk.no gir “Diana” terningkast fem

SF Norge AS

13. Cinema gir “Frost” terningkast to

The Walt Disney Company Nordic

12. Stavanger Aftenblad gir
“A Good Day to Die Hard” terningkast fem

Bruce Willis, Jai Courtney - A Good Day to Die Hard

11. Side3 gir “Frances Ha” terningkast to

Arthaus

10. Natt&Dag gir “Jack Reacher” terningkast to

UIP

9. Side3 gir “Før midnatt” terningkast tre

Norsk Filmdistribusjon

8. Filmmagasinet gir “Smaugs ødemark” terningkast tre

MGM

7. filmsnakk.no gir “Hannah Arendt” terningkast én

Arthaus

6. VG gir “Fly” terningkast fem

Disney Enterprises, Inc.

5. Natt&Dag gir “The Counselor” terningkast seks

Brad Pitt, Michael Fassbender - The Counselor

4. Fedrelandsvennen gir “Victoria” terningkast fem

SF Norge

3. Natt&Dag gir “Elysium” terningkast én

UIP

2. filmsnakk.no gir “The Act of Killing” terningkast én

Final Cut for Real

1. Natt&Dag gir “Iron Man 3” terningkast to

Marvel Studios

Share Button