Alt er politikk

Faktorer som har ingenting med film å gjøre, men som likevel kan påvirke utfallet av nattens Oscar-utdeling.

Verdensledere dør og janteloven sier at man ikke bare skal ha talent, men også tålmodighet. Det er ikke bare kvalitet som kan avgjøre Oscar-utfallet, men også politikk i mange former.

Når det nærmer seg den tid hvor The Academy of Motion Picture Arts and Sciences deler ut sine årlige Oscar-statuetter, har man mange anslag til å peke ut vinnere. Det har blitt delt ut både gyldne glober og britiske film og TV-priser allerede, i tillegg til at de forskjellige bransjearmenes laug har beriket sine egne med mer peishyllepynt.

Med utgangspunkt i disse ville en predikering av årets Oscar-utdeling være ganske så uproblematisk. Alfonso Cuarón, Matthew McConaughey, Cate Blanchett og Jared Leto ville ha vunnet hver sin pris, og “Gravity” hadde tatt de fem mest tekniske prisene, samt muligens beste soundtrack. Men det er andre og mer trivielle faktorer som man må ta høyde for hvis man skal bidra med sine utdannede gjetninger.

Mandela-problemet

Det deles ut totalt 24 priser i natt, og noen av disse henger høyere enn andre. De fem gjeveste av disse – beste film, beste regi, beste skuespiller, beste skuespillerinne og beste manus (originalt eller adaptert) – kalles The Big Five. Av de 42 filmene som gjennom tidene er blitt nominert i alle disse kategoriene, er det bare tre tilfeller av at én og samme film har vunnet alle sammen: Frank Capras “It Happened One Night” fra 1934, Milos Formans “Gjøkeredet” fra 1975 og sist gang i 1992 da Jonathan Demmes “Nattsvermeren” tok med seg alle fem statuettene hjem.

Men selv om “American Hustle” er den eneste filmen som er nominert i alle fem kategoriene, har årets utgave lenge kun dreid seg om to kandidater: “12 Years a Slave” og “Gravity”. I det ene hjørnet et hardtslående og rått drama om slaveri fra en spennende og (relativt) ung regissør, og i det andre hjørnet en filmskapers film, som presser alle tekniske grenser for hvordan film kan fortelles fra en noenlunde mer etablert regissør – som tidligere er blitt nominert til tre Oscar.

“Gravity” kunne fort ha trukket det lengste strået både i kategorien for regi og for beste film, hadde det ikke vært for at Nelson Mandela gikk bort i desember. Det kan høres søkt ut, men man kan ikke se bort ifra at det kan være en faktor. Nelson Mandela var en av moderne tids største ledere og forbilder. Og selv om 94% av de nærmere 6000 medlemene i Akademiet er hvite, så tror jeg hans bortgang kan være med å tilte vektskålen. Filmen om Mandela – “Mandela: Veien til frihet” – var på langt nær god nok til å kvalifisere til Oscar, og selv om den fikk en Golden Globe-statuett for U2-sangen ”Ordinary Love” tror jeg ikke filmbransjen føler at den hedrer Mandelas 95 år lange liv på en tilfredstillende måte. Derfor tror jeg Oscar for beste pris går til “12 Years a Slave”. Den vinner ikke ene og alene som et resultat av Mandelas død. Filmen er mer enn god nok til å være en god kandidat. Men jeg tror at uten denne Mandela-faktoren hadde avgjørelsen gått i Cuaróns favør.

Back to back-problemet

Selv om “12 Years a Slave” er nominert til hele ni priser, er den bare en seriøs deltaker i fem av kategoriene: Beste film, beste skuespiller (Chiwetel Ejiofor), beste skuespiller i en birolle (Michael Fassbender), beste skuespillerinne i en birolle (Lupita Nyong’o) og beste adapterte manus. I tillegg til beste film vinner den nok også beste adapterte manus, da dens sterkeste motkandidater er “Philomena” og “Captain Phillips”.

Beste skuespiller går til Matthew McConaughey for sin rolle i “Dallas Buyers Club”, mens Jared Leto ligger svært godt an med sin birolle i samme film. Og selv hvor godt jeg likte Fassbenders prestasjoner i “12 Years a Slave”, så er nok Letos sterkeste motkandidat Barkhad Abdi. Særlig etter at den 28 år gamle taxisjåføren fra Minnesota vant en Bafta-statuett for sin rolle i “Captain Phillips”.

Da gjenstår beste kvinnelige birolle. Etter å ha vunnet både Golden Globe- og Bafta-statuett ligger Jennifer Lawrence godt an med sin rolle i “American Hustle”. Og jeg tror Steve McQueen hadde vært svært fornøyd med ”bare” beste film og beste manus. Jeg tror også at den hittil ukjente Lupita Nyong’o er glad bare for å i det hele tatt bli vurdert.

Problemet oppstår når den klareste kandidaten faktisk vant i fjor også, som Jennifer Lawrence gjorde for sin rolle i “Silver Linings Playbook”. For selv om det er 39 skuespillere som har vunnet to eller flere Oscar-statuetter, er det bare fem av de som har vunnet to år på rad (Luise Rainer, Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Jason Robards og Tom Hanks). Lawrence har en lang karriere foran seg, og Akademiet er ikke redd for å ta på seg foreldrerollen og si at hun må vente til det er hennes tur til å vinne igjen. Denne sjansen kan komme så fort som til neste år igjen, da hun kan være en kandidat for sin hovedrolle i “Serena”, som er regissert av en annen Oscar-vinner: Susanne Bier.

Til tross for denne faktoren holder jeg fortsatt en knapp på Lawrence foran nattens prisutdeling, men av denne grunn vil det på ingen måte overraske meg om Nyong’o snapper den foran nesen på Lawrence. Her kan man også få et tilfelle av at de to hovedkandidatene kansellerer hverandre ut, og at Sally Hawkins eller Julia Roberts blir ansett som tryggere valg.

O. Russell-problemet

The plot thickens. “American Hustle” er på lik linje med “Gravity” nominert til ti priser. Men i motsetning til “Gravity”, ligger den ikke an til å vinne mange av dem. Det er ikke fjorårets beste film, og duoen Christian Bale og Amy Adams gjør ikke fjorårets beste hovedroller. I tillegg til dette ligger Jennifer Lawrence, som nevnt, an til å gå glipp av sin pris – og til tross for sine fine fløyelsdresser, kommer filmen også til å tape kostymeprisen til “Den store Gatsby”.

Når David O. Russell, som har ventet tålmodig på sin Oscar etter å ha tapt for Tom Hooper i 2011 og Ang Lee i fjor, ikke ser ut til å ha en sjanse i havet mot Alfonso Cuarón i år, kan det få en konsekvens på en annen front. Russell har nemlig, i tillegg til å regissere, vært med å skrive “American Hustle”. Den kan dermed ende opp med å vinne prisen for beste originale manus, til tross for at Spike Jonze (“Her”) ligger best an per nå.

Det hele er en vanskelig kabal å legge, med mange faktorer som går langt forbi det filmatiske. Kanskje Robert Redford griner seg til en soundtrack-Oscar for “All Is Lost”, og kanskje Thomas Vinterberg (“Jakten”) snapper beste utenlandske film-prisen fra Paolo Sorrentino (“Den store skjønnheten”), i mangel på andre overraskelser under årets trekning.

Men når alt kommer til alt så får man bare ta det hele med en klype salt og satse på at den beste vinner.

Alt tatt i betraktning, her er mine Oscar-tips foran den store kvelden:

Beste film:
12 Years a Slave

Beste regi:
Alfonso Cuaron – Gravity

Best mannlige skuespiller:
Matthew McConaughey – Dallas Buyers Club

Beste kvinnelige skuespiller:
Cate Blanchett – Blue Jasmine

Beste mannlige birolle:
Jared Leto – Dallas Buyers Club

Beste kvinnelige birolle:
Jennifer Lawrence – American Hustle

Beste originalmanus:
Her

Beste adapterte manus:
12 Years a Slave

Beste klipp:
Gravity

Beste cinematografi:
Gravity

Beste utenlandske film:
Den store skjønnheten

Beste dokumentar:
The Act of Killing

Beste produksjonsdesign:
Den store Gatsby

Beste kostymedesign:
Den store Gatsby

Beste visuelle effekter:
Gravity

Beste lyddesign:
Gravity

Beste lydmiks:
Gravity

Beste soundtrack:
Gravity

Beste sang:
Let it Go – Frost

Beste sminke:
Dallas Buyers Club

Beste kortfilm:
The Voorman Problem

Beste animasjonsfilm:
Frost

Beste kortanimasjon:
Get a Horse!

Beste kortdokumentar:
The Lady in Number 6

Share Button