Amanda-dumskapen

Nok en versjon av Amanda-prisen er avviklet. Og hvem bryr seg?

Misnøyen var selvsagt stor da nominasjonene foran fjorårets Amanda-utdeling ble offentliggjort. Verken “Oslo 31. august” eller “Hodejegerne” fikk det antallet nominasjoner de fortjente, og juryleder Jan Eggum (!) måtte forklare seg både på radio og TV. Uten at det styrket tilliten til juryen.

Med dette understreket Jan Eggum hvor ubetydelig Amandaprisen egentlig er. Denne prisutdelingen betyr kanskje noe for filmbransjens innerste sirkel, men selv der finnes dem som gir faen. En av Norges beste skuespillere, Fridtjov Såheim, sa for eksempel til NRK at han kom for å slippe unna familielivets tjas og mas, at han ga totalt faen. Og dette kom altså fra en mann med Amanda-statuetten under armen.

Enkelte vil kanskje mene at Såheim bare fleipet. Fullt mulig. Men måten han snakker ned Norges største prisutdeling er uansett lite heldig. Hadde mannen satt pris på dette burde han sagt det. Det ligger jo hardt arbeid bak, i begge ender.

Når det er sagt er det jo en selvfølge at han er der. I likhet med nesten alle de andre. Konkurransen er begredelig, for ikke å snakke om gått ut på dato.

Det leder oss til utdelingens største problem: Timingen. Det finnes sikkert en og annen god grunn, men ved første øyekast virker det relativt spesielt å dele ut nominasjoner til filmer som gikk på kino for over et år siden. Slik som “Kon-Tiki” nå, og nevnte “Hodejegerne” og “Oslo 31. august” i fjor. Vi kan umulig være de eneste som synes det.

De tre mest aktuelle norske filmene akkurat nå er ikke med. “Pionér” – årets største norske film, og trolig neste års store Amanda-prisvinner, “Kyss meg for faen i helvete” som kom tidligere i sommer og “Jeg er din” som hadde premiere nå på fredag.

Slik er det ikke i USA. Der er de aller fleste nominerte filmene veldig aktuelle – så aktuelle at mange av dem ikke har kommet til Norge.

Men så er det jo veldig mye artigere med Oscar og Golden Globe. Det kan være flere grunner til det, men at filmene som kjemper mot hverandre i de forskjellige kategoriene, er aktuelle – det er nok helt essensielt. Det hadde neppe vært like kult å følge med på årets Oscar-utdeling om prisene skulle fordeles mellom “The Artist”, “Jernkvinnen” og “The Descendants”. Forestill deg det.

Vi kunne sikkert gravd fram de gode grunnene til at Amanda gjør som hun gjør. Én av dem kan være at utdelingen har noe som heter “Folkets Amanda”, en publikumspris som forutsetter at publikum har sett filmene. Derfor kan ikke “Pionér” vinne den prisen i år – den har jo ikke kommet på kino ennå.

Men er det ikke bedre å droppe Folkets Amanda, da?

Hvis disse tre nevnte filmene, som kommer på kino eller fremdeles går på kino en liten stund, hadde fått muligheten til å sanke priser på Amanda – da ville det kanskje påvirket kinobesøket.

… og da betyr plutselig Amanda litt mer.