Anmeldelse av et karakterdrap

• Martin Buch
  • Ole Christoffer Ertvaag
  • David Dencik
Regissør:
Henrik Ruben Genz

Du trodde kanskje Sylvi Listhaug skulle komme verst ut av medieuka igjen?

Tro om igjen. I “Tordenskjold og Kold” blir vi førstehåndsvitner til det største karakterdrapet kinofilmen har begått. Vel, sett bort fra “Diana”, selvfølgelig. Denne gangen er det den norske krigshelten Peter Wessel Tordenskiold som får den populærkulturelle kniven i ryggen. Mistenkt for ugjerningen står landsmann og manusforfatter Erlend Loe og hans danske allierte, regissør Henrik Ruben Genz. Nå skal det anmeldes.

“Tordenskjold og Kold” forteller historien om Tordenskiold og kammertjerneren/bestisen Kold i tiden etter den store nordiske krigen. Året er 1720, og Tordenskiold er det nærmeste man kommer samtidens Gene Simmons. Fryktløs overfor både eget omdømme og kjønnssykdommer pløyer Tordenskiold seg hvileløst vei gjennom kvinner og brenneviner, stadig på turné med sine største hits – der slaget ved Dynekilen er den stoleklare publikumsfavoritten.

“Tordenskjold og Kold” er en sann historie basert på spekulasjoner og fridikting. Slikt er alltid kjempemorsomt. (Ironi.) Erlend Loe er imidlertid mannen som burde vært i stand til å stelle i stand noe artig av premisset. Og sant nok: Det er litt festlig å se Tordenskiold drikke, ligge og skryte seg vei gjennom Københavns gater som om han hadde ankommet byen via DFDS Seaways.

Problemet er at man fort går lei. Filmen forsøker derfor å stake ut kurs i en mer dramatisk retning, men møter også der skjær i sjøen. Loes manus gynger mye mellom komikk og dramatikk – uten å finne sjøbeina.

Det hele blir litt for tamt til komedie å være, og altfor teit til drama. En gyllen middelvei mellom disse to er en vanskelig sti å følge. Ingenting å si på Jakob Oftebro – Danmarks største adoptivsønn, som med “Tordenskjold og Kold” markerer sin andre av totalt tre kinopremierer på en knapp måned. Produktiv fyr. Vi krysser fingrene for at neste film ut, selveste “Birkebeinerne”, blir en noe bedre – og ikke minst mer historisk edruelig – affære.