Årets best besøkte kinofilm

På litt under to uker har “Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa” rukket å bli årets mest sette norske film.

Det er ingen hemmelighet at filmåret 2013 har skuffet stort. Spesielt norske filmer har slitt med å lokke til seg nordmenn på kino. Men “Solan og Ludvig – Jul i Flåklypa” har vist seg å bli årets redning.

Ifølge Filmweb skal hele 138.856 nordmenn ha sett filmen under åpningshelgen – og dermed slår den “Iron Man 3” med over 40.000 besøkende. Hittil har 354.872 nordmenn tatt turen til kinosentrene for å se Solan og Ludvig, og det gjør filmen til årets best besøkte kinofilm.

Til NRK forteller produsenten Synnøve Hørsdal at:

Det er helt fantastisk og over all forventning. Det sier noe om universet Aukrust har skapt. Universet er fantastisk for barn og veldig morsomt for voksne. Det er en film som er laget med veldig mye kjærlighet, både kjærlighet til et fantastisk univers og til teknikken som er brukt. Besøkstallene viser at det er flere enn oss som har likt filmen.

Hun forteller videre at suksessen øker muligheten for flere filmer av Kjell Aukrust sine figurer:

Suksessen gjør det lettere å få til flere filmer, men ambisjonene må også bli enda høyere, og man må legge ned enda mer arbeid neste gang. Vi prøver å finne andre like fantastiske fortellinger. Den neste filmen vil bli mer fartsfylt og med mer action.

Vi kan derfor glede oss til å se flere eventyr fra Solan og Ludvig.

Share Button