4
Big in China

Tittel:
Shanghai
Sjanger:
Drama, Thriller
Varighet:
1 t. 45 min.
Aldersgrense:
15
Skuespillere:
  • John Cusack
  • Gong Li
  • Chow Yun-Fat
  • Ken Watanabe
Regissør:
Mikael Håfström

Flere filmer går norske kinoer hus forbi. Noen med rette, andre hadde fortjent sjansen å bli vist for det norske publikum. “Shanghai” går inn under sistnevnte kategori.

Handlingen utspiller seg i Japan-okkuperte Shanghai i 1941, fire måneder før bombingen av Pearl Harbor. Den amerikanske agenten Paul Soames (John Cusack) ankommer for å etterforske mordet på en gammel venn og kollega. Etterforskningen fører han dypere ned i Japans underverden, og når han blir involvert med mafiasjefens kone, begynner det å gå opp for Soames at det å overleve i Shanghai slett ikke er en enkel oppgave.

“Shanghai” stiller med en rolleliste som vil imponere flere filmkjennere. Her finner vi John Cusack (“Being John Malkovich”) i samspill med to av Asias fremste skuespillere, Ken Watanabe (“The Last Samurai”, “Inception”) og Chow Yun-Fat (“Chrouching Tiger, Hidden Dragon”). Med er også svært talentfulle Gong Li (“Memoirs of a Geisha”). Regien er ved den ikke ukjente svensken Mikael Håfström, som fikk sitt Hollywood gjennombrudd med filmen “Ondskapen” fra 2003.

“Shanghai” er en godt fortalt film noir, med en interessant historie om svik, mord, opprør og flukt. Filmen formidler den intrikate handlingen gjennom flott cinematografi, og dyktig skuespill. Det ivaretas en farefull og klaustrofobisk noir-følelse, på tross av at settene er enorme. Kinesiske myndigheter nektet nemlig produksjonen å filme i Shanghai, og Håfström og co. måtte derfor flytte filmingen til Japan, og bygge sitt eget Shanghai. Dette bidrar sterkt til å skape den fantastiske 40-talls følelsen filmen har, da det ikke var vanlig for samtidens filmer å filme andre steder enn på sitt respektive studios “backlot”.

Håfström har laget en fascinerende verden med tvilsomme karakterer, undergrunnsopprørere, mektige mafiabosser og et fascinerende bakteppe i frykten for den kommende krigen med USA. Det lages altfor få noir-filmer for tiden, og Shanghai er et godt bevis på at det burde produserers flere filmer av denne typen.