Black lives matt… oh, La La Land!

Oscar-utdelingen er like rundt hjørnet, men hvem vinner prisene? Vel, vi pleier å tilby svarene på forhånd, og gjør et forsøk i år også.

I fjor trendet emneknaggen #OscarSoWhite etter at alle de tyve skuespillernominasjonene hadde gått til hvite skuespillere. Programleder Chris Rock påpekte at problemet fantes i alle ledd i filmbransjen, mens Akademiets president, Cheryl Boone Isaacs, gikk ut å varslet endringer i valgprosessen. Følgelig ble nesten 700 nye medlemmer invitert til Akademiet og blant disse var konsentrasjonen av ikke-hvite, kvinner og unge høy. Når man legger til at det liberale Hollywood siden da også har opplevd et presidentskifte, innreiseforbud for muslimer og rekordmange rasemotiverte skytinger skulle stemningen tilsi at det var på tide å legge fjorårets emneknagg på hylla og virkelig hedre mangfoldet.

Men så begynte Ryan Gosling og Emma Stone å synge og danse.

En av de beste predikatorene til Oscars har alltid vært Golden Globes, hvor La La Land gjorde rent bord i år. Filmen satte faktisk ny rekord for antall Globes vunnet av én og samme film noensinne, og nå ser de ut til å skulle gjenta suksessen i Dolby Theatre natt til mandag. Ikke bare ligger den an til å vinne hele ni (kanskje 10) priser, men det er ikke hvilke som helst priser heller. Den kommer til å vinne tre av De fem store, inkludert både beste film, beste regi og beste kvinnelige skuespiller. Regissør Damien Chazelle kan sies å ha lært seg å male med mye bredere pensel enn han gjorde i Whiplash, men det må også kunne sies om Emma Stone. Hun var riktignok nominert for sin rolle i Birdman i 2015, men fortsatt: Hvem hadde trodd at hun kom til å vinne Oscar da de så henne i Superbad?

De andre prisene La La Land kommer til å innkassere er mer tekniske priser, som inkluderer beste foto, beste klipp, beste lydmiks og beste produksjonsdesign. I tillegg er den garantert å vinne for den fengende musikken. Både for Ryan Goslings City of Stars som beste sang og for filmmusikken i sin helhet.

Så hva skjedde med mangfoldet? Den kritikerroste Moonlight takler problematikk relatert til både rase og homofili og lå lenge an til å kunne konkurrere med La La Land, sammen med Fences. Men det virker som man igjen har overvurdert liberalismen i juryen. For selv med 700 nye, friske medlemmer består fortsatt Akademiet av nærmere 6000 mennesker med tilknytning til den amerikanske filmbransjen. Og som Chris Rock påpekte, er denne bransjen fortsatt nesten bare hvite, gamle menn.

Moonlight går dog ikke tomhendt hjem. Mahershala Ali får en velfortjent pris for beste mannlige birolle, og regissør Barry Jenkins får med seg en statuett for beste adapterte manus. Og videre skal det påpekes at vi har gått fra kun hvite nominerte skuespillere i fjor, til å ha syv ikke-hvite nominerte i år. Hvorav nevnte Ali og Viola Davis (Fences) er ventet å ta to av de fire skuespillerprisene. Men det er fortsatt litt lite tilfredsstillende med tanke på hvor sterkt Black Lives Matter-kampanjen virker å stå i Hollywood.

Et mer interessant utfall av fjorårets kampanje finner vi i dokumentarkategorien. Dette er den 89. utgaven av Oscars og i løpet av de 88 foregående årene har kun fem afroamerikanske filmskapere blitt nominert til pris for beste dokumentar, kun to av disse var regissører. I år derimot er hele fire afroamerikanske regissører nominert i denne kategorien. Det er altså dobbelt så mange afroamerikanske regissører nominert for dokumentar i år enn alle tidligere år til sammen! Den aller lengste av disse, Ezra Edelmanns O.J.: Made in America som varer i over syv(!) timer er også den som ligger an til å vinne. Det er ganske imponerende med tanke på at de fleste medlemmene i akademiet aldri ser alle filmene.

En annen kuriositet er prisen for beste utenlandske film. Den tyske Toni Erdmann har vært favoritt siden den hadde premiere i Cannes i fjor, men da Donald Trump annonserte innreiseforbudet for mennesker fra syv muslimske land, fikk denne historien en ny vending. Iranske Asghar Farhadi som er nominert for The Salesman, gikk ut og sa at han ville boikotte Oscars sammen med hovedrolleinnehaver Taraneh Alidoosti. Denne saken fikk så mye oppmerksomhet at mange spekulerer nå i om The Salesman vil belønnes med Oscar som en støtteerklæring fra Hollywood. Noen veldig høylytte stemmer fra den delen av Los Angeles har ytret sterke motforestillinger til innreiseforbudet, men jeg tror vi igjen glemmer hvor mange gamle hvite menn som er med å stemme. Det finnes nok flere republikanere, og kanskje til og med Trump-supportere, enn man skulle tro blant disse. Og dermed så havner nok den prisen i tyske hender likevel.

Hollywood er kanskje på vei i riktig retning, men de blir fortsatt alt for lett distrahert av pene (og hvite) mennesker som synger og danser.

Disse vinner Oscar:

Beste film: La La Land

Beste regi: Damien Chazelle (La La Land)

Beste skuespillerinne: Emma Stone (La La Land)

Beste skuespiller: Casey Affleck (Manchester By The Sea)

Beste kvinnelige birolle: Viola Davis (Fences)

Beste mannlige birolle: Mahershala Ali (Moonlight)

Beste originalmanus: Manchester By The Sea

Beste adapterte manus: Moonlight

Beste dokumentar: O.J.: Made in America

Beste utenlandske film: Toni Erdmann

Beste animasjonsfilm: Zootopia

Beste foto: La La Land

Beste klipp: La La Land

Beste lydklipp: Hacksaw Ridge

Beste lydmiks: La La Land

Beste originale sang: City of Stars (La La Land)

Beste score: La La Land

Beste produksjonsdesign: La La Land

Beste kostymedesign: La La Land

Beste sminke/hår: Star Trek: Beyond

Beste visuelle effekter: Jungelboken

 

Share Button