4
Bomm(b)et på Hitler

Tittel:
Elser - 13 minutter etter Hitler
Sjanger:
Biografi, Drama
Varighet:
1 t. 53 min.
Aldersgrense:
12
Skuespillere:
  • Katharina Schüttler
  • Christian Friedel
  • Burghart Klaussner
  • Burghart Klaußner
  • Johann von Bulow
Regissør:
Oliver Hirschbiegel

Fin, men lite eksplosiv film om mannen som ville bombe Hitler.

Georg Elser ble selve definisjonen på å være fashionably late da bomben hans gikk av 13 minutter for sent til å føre føreren til graven i 1939. Nå har regissøren som til nå er mest kjent for filmen om hvordan føreren til slutt tok affære selv, laget film om Elsers liv og virke. Dessverre blir “Elser – 13 minutter etter Hitler” neppe noen ny “Der Untergang” for Oliver Hirschbiegel. Behovet for å finne tilbake til røttene kan man imidlertid godt skjønne, da Hirschbiegel nesten beseglet sin egen profesjonelle untergang med innsatsen i “Diana” for drøyt to år siden.

Georg Elser var altså en politisk uavhengig motstandsmann i forkant av krigen, som forsøkte å dekorere veggene på nazi-stamstedet Bürgerbräukeller i München med biter av Adolf Hitler og øvrig nazist-hierarki i 1939. Attentatet slo feil, Elser ble tatt, og henrettet bare et par uker før krigens dager var talte. “13 minutter etter krigen” forteller historien om hvordan Elser gikk fra likeglad skjørtejeger til innbitt nazijeger, og prøvelsene han møtte etter det skjebnesvangre attentatforsøket.

Glasuren på kaka her er selvfølgelig at Elsers historie for mange vil være fullstendig ukjent: Elser fikk ikke sin anerkjennelse som motstandsmann før verden hadde stiftet bekjentskap med Aqua. Oppreisningen blir denne filmen, som maler et bilde av Elser som en bestemt, dedikert og hengiven herremann – villig til å ofre alt for å forhindre krig. Selvfølgelig var han det.

“Elser – 13 minutter etter Hitler” er en heltedyrkelse, et gudebilde av en mann som ofret sin frihet i forsøket på å frigjøre Tyskland fra tyranniet. Uten at han faktisk oppnådde så veldig mye. Dette er selvfølgelig det mest interessante med Elser, hvordan han var få minutter unna å endre verdensbildet totalt. Det er også den delen av Elsers tilværelse filmen velger å fokusere minst på. Selvfølgelig er det det.

Istedet får vi en biografi, fortalt gjennom flashbacks (selvfølgelig) innimellom bildene av Elsers tortur i hendene på Gestapo. Sterke bilder og ditto inntrykk, men langt fra nok til å heve “Elser – 13 minutter etter Hitler” over den helt gjennomsnittlig interessante krigsbiografien. Fine skuespillere, flotte bilder og et velskrevet manus, men uten det psykologiske tilsnittet som for eksempel hevet “Der Untergang” over bermen. Bildet som males av Elser føles glassert, der alle brodder et påsatt kork og enhver kritisk tanke stilnet.

Ikke at “Elser – 13 minutter etter Hitler” på grunn av dette ikke kan kalles en god film. Christian Friedel gjør en strålende hovedrolle, Burghart Klaußner spiller noe så nært en sympatisk nazistrolle du sannsynligvis kommer, og Katharina Schüttler gir sårbarhet og dybde til Elsers kjærlighet Elsa. Dialogen er førsteklasses, regien stram og målrettet; men igjen uten nerven og intensiteten Hirschbiegel har gitt sine tidligere filmer, typ “The Experiment” og, selvfølgelig, “Der Untergang”. Dette er betydelig mer plankekjørt, men likevel rørende og vellagd. Selvfølgelig er det det.