5
Bond. Sherlock Neeson Bond.

Tittel:
The Equalizer
Sjanger:
Action, Thriller
Varighet:
2 t. 11 min.
Aldersgrense:
15
Skuespillere:
  • Denzel Washington
  • Chloë Grace Moretz
  • Marton Csokas
  • David Harbour
  • Haley Bennett
  • David Meunier
Regissør:
Antoine Fuqua

Russere har ikke fått så mye juling siden Sean Connery gestaltet James Bond. I “The Equalizer” avslører Denzel Washington sin indre Neeson.

For første gang siden den prisbelønnede “Training Day”, hvor Washington hanket inn Oscar for beste hovedrolle, gjenforenes sistnevnte og regissør Antoine Fuqua. Slikt skaper småstore forhåpninger.

Og la det være sagt først som sist. De innfris.

Vi følger den Home Depot-ansatte Robert McCall, hvis bakgrunn synes å være langt fra Plantasjen-segmentet. McCall blir tildels frivillig viklet inn i en russisk bakverden hvor menneskehandel og prostitusjon er sluttpoenget på en vits rundt lunsjbordet. Vår mann avduker sine spesifikke egenskaper og starter med det sin helt egen “Taken”-fortelling.

Fuquas filmatiske uttrykk er av estetisk egenart. Ofte mørkt, tungt og minimalistisk, men samtidig eksploderende vakkert når skurker skal fratre sin stilling. For det gjør de i hopetall. Det vil si, McCall gir dem grisesparken.

For Mr. Washington gir mer juling enn han noensinne har gjort. Gjerne i saktefilm så han ser nærmest parodisk kul ut. Men kult er det lell. Washington kler den vigilanteaktige personen her tilskrevet. Den tidligere Oscar-vinneren er i særklasse hva gjelder å portrettere alvorstyngede karakterer med den største selvfølgelighet.

Men garderoben er ikke uten fargerike feilskjær. Enkeltepisoder er i overkant tilfeldige. Enkelthandlinger i overkant usannsynlige. Litt vel utrolige om du vil. Plottet er gjenkjennelig nytt. Men kult … det er det uansett.

Du som forventer en ny “Training Day” må stige ned fra forventningshingsten før du slår deg. “The Equalizer” er noe ganske annet. Det høres tullete ut, men følgende beskrivelse er ikke helt utenfor allfarvei: En slags skitten superhelt-opprinnelseshistorie, krysset med Benedict Cumberbatchs Sherlock Holmes-tolkning og Washingtons egne “Man on Fire” og “The Book of Eli”.

Hvis ikke det pirrer filmløkene dine, så neimen om vi veit.

Der “Training Day” er en Bob Dylan-låt på sitt beste og mest samfunnskritiske er “The Equalizer” en “Lonely Island”-tekst av sorten cool guys don’t look at explosions. They blow things up and then walk away. Begge god underholdning på egne premisser.