3
Dum og deilig

Tittel:
Gemma Bovery
Sjanger:
Drama, Komedie, Romantikk
Varighet:
1 t. 39 min.
Aldersgrense:
7
Skuespillere:
  • Gemma Arterton
  • Jason Flemyng
  • Fabrice Luchini
  • Elsa Zylberstein
  • Edith Scob
  • Mel Raido
Regissør:
Anne Fontaine

Forfatter Gustave Flauberts 1857-klassiker “Madame Bovary” får en moderne vri i regissør Anna Fontaines “Gemma Bovery”.

Resultatet er heller bedagelig. En slags dramakomedie som ikke tar seg selv med en nødvendig klype salt og kveiler seg inn i et alvorlig farvann som ikke kler filmen. Vi blir presentert et bilde av en lettfattelig og sjarmerende moroklump, men fortellingen tar en ny vending uten å forberede oss. Det er vanskelig å oppfatte alvoret.

Dessuten er den første halvtimen av den utfordrende gjespesorten. Dog historien forsvinner i sin egen ambisjon, er siste halvdel helt klart mer spenstig enn den første.

I “Gemma Bovery” flytter et engelsk par til en liten koselig Normandie-by i Frankrike. De bærer omtrent samme navn som hovedpersonene i romanen “Madame Bovary”hvilket får nabo og brødbaker Martin Joubert til å fatte ekstra interesse. Han værer at handlingen i boken kan overføres til Gemma og Charlie Boverys handlinger i virkeligheten.

Det står ikke på karakterene i filmen. Fabrice Luchini i Martins skikkelse er en behagelig skrue å følge. Til tider tom i blikket og livsfjern, men en skrue som tjener filmen framfor det motsatte. Gemma Arterton, som Gemma Bovery, er søtheten selv. Som kattunger i en skoeske. Til tider blir hun fremstilt nærmest forstyrrende pen ved hjelp av uttallige sensuelle saktesekvenser. Som om flere sider i manus er fylt med; “vis hvor pen Arterton er!

“Gemma Bovery” er vakkert filmet og har en særegen lun atmosfære. Musikken kler det minimalistiske uttrykket. Men historien konstrueres med rustne spiker. Det som kunne vært en søt og godhjertet fortelling, ender klisjétungt og melodramatisk. Når alt kommer til alt og Gemma har gjort sine onder for å overbære sitt kjedelige liv, blir mennene i hennes liv påklandret for pikens sjebne. Et moralsk valg som er vondt å svelge.

Anna Fontaine gir oss en vakker film med et likanes rollegalleri, men en treg start som ender i et lite troverdig kjørefelt feller regissørens verk denne gang. Om Gemma Arterton er aldri så pen.