3
Grelt om gangstergutter

Tittel:
Haram
Sjanger:
Action, Drama, Thriller
Varighet:
1 t, 40 min.
Aldersgrense:
15
Skuespillere:
  • Elias Ali
  • Kåre Conradi
  • Petronella Barker
  • Sohail Anwar
Regissør:
Ulrik Imtiaz Rolfsen

“Haram” skyter hardt, men har løsskudd i kammeret.

Ulrik Imtiaz Rolfsen har i nesten ti år gjort sport av å skildre de delene av Oslo sentrum du ikke finner i turistbrosjyrene: Gangstermiljøet på 90-tallet (“Izzat”), gangstermiljøet på 2000-tallet (“Taxi”) samt de siste dagene til hasjkollektivet som en gang var, og fortsatt er, Slottsparken (“Den siste revejakta”).

Foreløpig alt med hell.

Nå er altså Rolfsen tilbake med “Haram”  en åndelig oppfølger til “Izzat”, så vel som en sviende brannfakkel om de mer ømfintlige sidene av pakistansk skikk og bruk. Kommentarfeltene på VG Nett har allerede stått i lys lue i over en uke.

“Haram” handler om noen- og tjue år gamle Omar, et problembarn med ambisjoner om å slå seg opp i Oslos underverden, og å gjenreise sin families ære. Familienavnet får seg nemlig et skudd for baugen når Omars søster, som var antatt drept i æresdrap for ni år siden, returnerer til Oslo. Omar sendes derfor ut på søsterjakt av sin far, for å sørge for at jobben blir gjort skikkelig denne gangen.

Tungt tema? Oh yes. Heldigvis er det slike som gir Rolfsen salt til maten.

Likevel er “Haram” Rolfsens første bomskudd. Mye fordi han tilsynelatende aldri bestemmer seg for om “Haram” skal være et familiedrama eller actionfilm av typen “Izzat 2.0”. To historier fortelles: Søsterjakta, og Omars korresponderende forsøk på å øke kursen sin i gjengmiljøet. Den siste vies for mye tid, og bidrar ikke mye til det narrative fellesskapet.

For all del: Rolfsen skildrer fortsatt hovedstadens skyggesider bedre enn noen annen. Denne gangen er likevel tiden vi tilbringer i Groruddalens lysskye kebabsjapper mer forstyrrende enn gunstig. Omars kvaler ved å drepe egen søster er langt mer eksplosive saker enn uinspirerte skuddvekslinger. Det sistnevnte er knapt mer enn litt adrenalin for kidsa.

Moderfilmen “Izzat” var en “rise and fall”-film á la “Scarface”, med tempo og adrenalin til halsen. Da er det naturlig nok at “Haram” vil følge i opphavets fotspor. Men det gjør den altså ikke lurt i.

Castingen av Elias Ali i hovedrollen var derimot lurt. Fyren kan allerede nå begynne å rydde plass på peishylla til Amandaprisen for beste nykommer.

Amandapris blir det neppe på Rolfsen & Co. Eller, hvem vet? De prisene kastes nesten ut til hvem som helst. Som oppfølger til en av nasjonens beste actionfilmer (riktignok uten mye konkurranse), er imidlertid “Haram” ikke ram nok.