Her er årets Oscar-vinnere

I et år hvor Akademiet får gjennomgå for å ha for lite fokus på ikke-hvite, er det en latin-amerikaner som kommer til å bli kveldens store vinner. Samtidig er det en film som bokstavlig talt er laget på andre siden av jorden for USA som kommer til å høste flest priser. For deg som ikke greier å holde deg våken hele natt til mandag, her kommer fasiten på hvem som vinner Oscar i år.

Skuespillerprisene har sjeldent vært så forutsigbare som de er i år. Vinneren kommer til å være hvit, det er uunngåelig da alle de 20 nominerte til de fire prisene er av kaukasodisk avstamming. Men det er ikke bare hudfargen som er forutsigbar, men også hvem som kommer til å vinne de forskjellige prisene.

Prisen for lang og tro tjeneste i bransjen går til Sylvester Stallone, i form av beste mannlige birolle. Akademiet liker å hedre de som har vært med i gamet lenge nok, og de har nok ventet lenge på at Stallone skulle gjøre en rolle som de kunne forsvare å gi ham en pris for. Den eneste utfordreren virker å være Mark Rylance for “Bridge of Spies”, Tom Hardy var en tidlig en utfordrer for sin rolle i “The Revenant”, men har falt av racet. Personlig synes jeg at Mark Ruffalo også fortjener noe annerkjennelse for sin rolle i “Spotlight”, men i enda større grad så synes jeg det er en skam at Idris Elba ikke engang er nominert for sin rolle i “Beasts of No Nation”. Ikke nødvendigvis fordi det var en Oscar-vinnende rolle, men det var helt klart bedre enn både Stallone og Christian Bales rolle i “The Big Short”. Det virker altså opplest og vedtatt at Sly får denne prisen for sin rolle i Creed, men man skal ikke fullstendig avskrive Rylance etter at han tok hjem BAFTAen.

Den eneste som virker som om hun faktisk får pris kun basert på skuespillerprestasjoner er Brie Larson for sin rolle i “Room”. Akademiet hadde nok gjerne skulle sett at prisen for beste kvinnelige hovedrolle gikk til Charlotte Rampling, som har liten sjanse for å bli nominert igjen, i lys av at hun fikk sin første Oscar-nominasjon nå i en alder av 70 år. Men hun kom med noen uheldige uttalelser om rase i bransjen, rett etter nominasjonen. Akademiet hadde nok også likt å gi prisen til bransjeyndlingen Cate Blanchett for sin rolle som den lesbiske Carol, men saken er at den ukjente Brie Larson har spilt buksene av sine konkurrenter. Og dermed går prisen til den mest ukjente av de nominerte. Jeg vil anbefale alle å se hennes gjennombruddsfilm, “Short Term 12”.

Beste mannlige hovedrolle går til Leonardo DiCaprio for sin portrettering av Hugh Glass i “The Revenant”. Endelig. Han fikk sin første Oscar-nominasjon i 1994 for sin rolle i “What’s Eating Gilbert Grape”, har siden blitt merkbart oversett selv om han har blitt nominert gang på gang. Men i år skjer det. Verken Eddie Redmayne eller Michael Fassbender kan utfordre Leo med sine roller i “Den danske piken” og “Steve Jobs”. Og Leo har jobbet hardt for denne. Under innspillingen av “The Revenant” spiste han rå bisonlever (selv om han er vegitarianer!), han lærte seg to indianerspråk (Pawnee og Arikara) og sov i et hestekadaver (ryktes det). Dette er vinnertalen som det blir verdt å få med seg!

Av skuespillerprisene er det prisen for beste kvinnelige birolle som er vanskeligst å forutsi. Kate Winslet gjorde en svært god jobb i Walter Isaacson / Aaron Sorkin / Danny Boyle-filmen om “Steve Jobs”, og vant følgelig en Golden Globe-statuett for denne rollen. Samtidig har Rooney Mara blitt roset opp i skyene etter at hun spilte Cate Blanchetts motstykke i “Carol”. Men prisen virker faktisk å ende opp på skandinavisk jord, for det er svenske Alicia Vikander som ser ut til å stikke av med den forgylte lille mannen. Noen vil til og med gå så langt å si at hun ikke bare kommer til å vinne for “Den dansken piken”, men at hun også ble snytt for en nominasjon for sin rolle som den utrolige roboten Ava i “Ex Machina”.

I tillegg til at Leonardo vinner, tilhører denne kvelden i stor grad “The Revenant”-regissør Alejandro Gonzáles Iñárritu. Han brøt igjennom i 2000 da han regisserte “Amores Perros” (“Elskede kjøtere”) med en ung Gael García Bernal i hovedrollen. Iñárritu tok raskt steget over til amerikansk film og jobbet med stjerner som Sean Penn og Naomi Watts i “21 Grams” og Brad Pitt og Cate Blanchett i “Babel”. Han returnerte til spanskspråklig film med “Biutiful” i 2010, som mottok Oscar-nominasjoner både for hovedrolleinnhaver Javier Bardem og for beste utenlandske film. Hans største suksess kom i form av fjorårets mesterverk “Birdman”, som vant Oscar for beste film, beste regi, beste originale manus og beste foto.

Og det er denne bragden han i stor grad kommer til å gjenta i år, med “The Revenant”. Når det gjelder beste film så er den eneste utfordreren “Spotlight”, filmen om journalistene fra Boston Globe som avslørte den store pedofiliskandalen i den katolske kirken i Boston. Men selv om “Spotlight” er en god film så kan den ikke måle seg med “The Revenant”, og blir heller belønnet med en pris for beste originale manus. Det samme gjelder den stjernespekkede finanskrisefilmen “The Big Short”, av Adam McKay, som på sin side må nøye seg med prisen for beste adapterte manus. Dette er til tross for at den ble kåret til beste film under Producers Guild Awards, som tidligere har vært en svært god indikator på hvem som vinner beste film Oscar. Men denne gangen er det ikke det, og det er Iñárritu og hans medprodusenter på “The Revenant” som vil være å finne oppe ved podiet etter at vinneren har blitt opplest.

Ansiktet til Iñarritu vil også være å se på scenen når prisen for beste regi skal deles ut. Det har lenge vert snakk om hvor vidt George Miller kan vinne for den bragden det var å regissere “Mad Max: Fury Road”. Ikke bare er det en svært imponerende film, men Miller ville da også ha blitt belønt for sin 45 år lange karriere som regissør. Men selv om Miller på ingen måte kommer til å gå tomhendt hjem så er det få som kommer til å riste på hodet når det er Iñarritus og ikke Millers navn som leses opp.

En liten kuriositet under årets Oscar-utdeling er beste foto. Når (ikke hvis) Emmanuel Lubezki vinner denne prisen for “The Revenant” vil det være tredje året på rad at han vinner denne. Han vant i 2014 for “Gravity”, og igjen i fjor for “Birdman”. Det å vinne Oscar tre år på rad er sjelden vare, selv blant de mer tekniske prisene. Det skjedde tre ganger på 50-tallet, da henholdsvis for musikk (Roger Eden, ’49, ’50 og ’51), for Art Direction (Edwin B. Willis, ’52, ’53 og ’54) og kostymedesign (Edith Head, ’49, ’50 og ’51, samt ’53 og ’54). I tillegg så vant Jim Rygiel og Randall William Cook for sine visuelle effekter i “Ringenes Herre”-filmene i 2001, 2002 og 2003. Så dette blir femte gangen noen vinner tre oscarer på rad i historien, og første gangen dette skjer innenfor kategorien beste foto.

Når det gjelder resten av prisene så går svært mange av dem til “Mad Max: Fury Road”. Den kommer faktisk til å vinne så mange av de tekniske prisene at selv om “The Revenant” blir kveldens store vinner, så kommer “Mad Max” til å ende opp med flest. Listen under oppsummerer:

  • Beste film – The Revenant
  • Beste regi – Alejandro Iñárritu (The Revenant)
  • Beste kvinnelige hovedrolle – Brie Larson (Room)
  • Beste mannelige hovedrolle – Leonardo DiCaprio (The Revenant)
  • Beste kvinnelige birolle – Alicia Vikander (Den danske piken)
  • Beste mannelige birolle – Sylvester Stallone (Creed)
  • Beste originale manus – Spotlight
  • Beste adapterte manus – The Big Short
  • Beste foto – Emmanuel Lubezki (The Revenant)
  • Beste utenlandske film – Sauls sønn
  • Beste animasjonsfilm – Insiden ut
  • Beste dokumentar – Amy
  • Beste klipp – Mad Max: Fury Road
  • Beste produksjonsdesign – Mad Max: Fury Road
  • Beste kostyme – Mad Max: Fury Road
  • Beste musikk – Ennio Morricone (The Hateful Eight)
  • Beste visulle effekter – Star Wars: The Force Awakens
  • Beste sminke – Mad Max: Fury Road
  • Beste lydmiks – Mad Max: Fury Road
  • Beste lydklipp – Mad Max: Fury Road
  • Beste sang – Weeknd – Earned It (50 Shades of Grey)

Den eneste jeg er usikker på er sistnevnte. Det er egentlig sangen “Til It Happens To You” fra dokumentaren “The Hunting Ground” som ligger an til å vinne. Men siden dette ikke er en pris som taes veldig seriøst, og på grunn av den siste tids #OscarsSoWhite-kampanje tror jeg rett og slett at Weeknd stikker av med denne prisen. Et stusselig plaster på såret før de virkelig store endringene trer i kraft neste år (tips: se filmen “The Birth of a Nation” før Oscar-utdelingen 2017).