Her finner du 2012s teiteste terningkast

En oppsummering av filmkritikernes oppførsel i 2012. Hvem har vært strengest? Og hvem har vært aller snillest?

Gjennom hele 2012 har vi notert ned terningkast og antall stjerner fra de viktigste anmelderne for det norske publikum. Selvsagt inkludert oss selv.

Det har gitt oss et godt tallmateriale – både de forskjellige anmeldernes snitterningkast per kvartal og hver enkelt films snitterningkast. Det er med andre ord fort gjort å finne ut hvilken film kritikerne likte best i 2012 – nemlig “Amour”. Michael Hanekes Oscar-nominerte mesterverk har et snitterningkast på 5,58. 11 av 17 anmeldere ga filmen toppkarakter. Bare én anmelder evnet å gi den dårligere enn en femmer, og det var Side3s Aleksander Huser.

Neste film på lista er “The Artist” med et snitterningkast på 5,21.

2012s dårligste film, ifølge kritikerne, er grøsseren “The Devil Inside”. Den fikk et snitt på 1,92 – det er nesten verdt å klappe for.

Men – som du sikkert har sett på lista til høyre – NATT&DAG besitter altså det strengeste kritikerlauget. Snitterningkastet er på 3,66 hvilket nesten er et helt terningkast strengere enn snille Roger Ebert. Det er imidlertid bare et hundredels kast strengere enn Dagbladet.

De to nokså forskjellige avisene har vært i en særklasse nesten hele året. Dagbladet er generelt strenge, og gir få høye karakterer. Bare to filmer har mottatt toppterningkastet seks – “Muldvarpen” og “Amour”. Samtidig er det også bare to filmer som har mottatt regelrett slakt – “The Darkest Hour” og “The Devil Inside” fikk begge terningkast én. En treer til “Hobbiten: En uventet reise” er et godt eksempel på hvor lista ligger.

For NATT&DAGs del er det noe annerledes. Bare i første kvartal delte gratisbladet ut fire seksere (“Shame”, “Muldvarpen”, “The Artist” og “Vi må snakke om Kevin”) og tre enere (“War Horse”, “Mama Gogo” og “Lille speil på veggen der”). Til sammen i 2012 ble det åtte seksere og seks enere. Her brukes med andre ord skalaen på en litt annen måte enn hos Dagbladet. Hver sin smak.

Nå som du har nådd helt ned hit, kan det være greit å orientere deg om at utlendingene på lista, Roger Ebert, Total Film og Empire, først og fremst er med slik at vi kan sammenlikne oss litt med det store utland. Når det er sagt blir ikke sammenlikningen nødvendigvis dritgod – det er for eksempel ytterst få norske filmer som anmeldes av disse tre. Og norsk film holder ikke helt samme nivå som utenlandsk – derfor har gjerne disse et litt høyere terningkastsnitt enn norske kritikere.

Problemstillingen henger jo for øvrig ved dem alle – ingen har anmeldt akkurat de samme filmene.

Hvis vi til slutt kikker på årets snåleste terningkast så er det selvsagt Stavanger Aftenblad som stikker av med seieren. Terningkast én ble gitt til “The Hunger Games” i mars, tett fulgt av nok et bånnkast til “Lorax – skogens vokter”. Samme avis ga oss en toer til fjorårets Oscar-kandidat “The Descendants”. Og så – helt plutselig – klinket avisa til med en sekser, til “Ekstremt høyt & utrolig nært” – som har et samlet snitt på 3,18.

Men det som kanskje er årets snodigste sekser er den Filmmagasinet ga “What to Expect” i juli. Riktignok bare i printutgaven, for på nett understreket magasinet at det rett og slett var trykkfeil. Terningkastet skulle være fire. Og med det var det ikke veldig snodig likevel.

VGs ener til “Rock of Ages” grenser vel nesten mot Aftenbladets “The Hunger Games”-ener hva angår konkurransen om å gjøre å være mest mulig patetisk. Så har du Hamar Arbeiderblads treer til “The Dark Knight Rises” … det går jo ikke an å ta slikt seriøst – da skal du i hvert fall formulere deg sabla godt.

Adresseavisa presterte å gi “The Amazing Spider-Man” terningkast to. Udugeligheten stinker helt til Oslo. Og Cinema ga “Savages” terningkast én. Ikke at det var en kjempefilm, men hallo!?

Men om disse opplysningene skal yte rettferdighet overfor Arild Abrahamsens Stavanger Aftenblad må vi faktisk nevne et par-tre-fire fornøyelige terningkast til. Hold deg fast (snitt i parentes):

Hvem er din favorittanmelder?

Share Button