4
Hold på hatten!

Tittel:
Into the Storm
Sjanger:
Action, Katastrofe, Thriller
Varighet:
1 t. 29 min.
Aldersgrense:
11
Skuespillere:
  • Richard Armitage
  • Sarah Wayne Callies
  • Matt Walsh
  • Max Deacon
  • Nathan Kress
  • Alycia Debnam Carey
Regissør:
Steven Quale

Til tross for at man kanskje ikke har noe særlig med hår på hodet, får man bakoversveis av “Into the Storm”.

Katastrofefilmer pleier ikke å love nevneverdig karakterutvikling, dype samtaler eller at man som seer skal få medfølelse for de rollefigurene som blir most, brent, druknet eller spist. Det de lover, og det de helst bør levere, er katastrofen. I denne sammenheng kan det sies at “Into the Storm” utnytter gode gamle “Twister”. Vi forventer omtrent de samme vindstyrkene, men blir servert en storm som får “Twister” til å virke som en selskapslek.

Men før vi kommer så langt må vi selvfølgelig bli kjent med den ene og den andre. Gary (Richard Armitage) og sønnene Donnie (Max Deacon) og Trey (Nathan Kress) har hatt problemer med samholdet helt siden mora døde. Samtidig er Donnie dritkeen på ultrasøte Kaitlyn. Dette foregår i småbyen Silverton. Parallelt følger vi stormjegerne Allison (Sarah Wayne Callies), Pete (Matt Walsh) og resten av gjengen deres. De har ikke fått filmet en tornardo på et helt år og begynner å bli desperate. Det nevnes også eksplisitt opptil flere ganger at de har familie og masse greier å leve for.

Etter at filmen har rulla passe lenge, er det på tide å ta inn klesvasken. Det begynner å regne vann, is og tankbiler.

Filmens mellommenneskelige drama henger forholdsvis godt sammen med stormen. Uten at det føles tilgjort, dreier samtalene seg om liv og død. Også når det gjelder å bry seg om de forskjellige rollefigurene, holder filmen det den lover (som en typisk katastrofefilm). Sånn sett gjør dramaen akkurat det den skal – men ikke mer.

Dermed blir intensiteten i stormen skrudd opp enda et lite hakk, og resultatet er rett og slett halsbrekkende.

Regissør Steven Quale har tidligere vært assisterende regissør på store produksjoner som “Avatar” og “Titanic”. Det skulle altså bare mangle at både spesialeffekter og katastrofer sitter som de skal.