5
Irriterte irer

Tittel:
'71
Sjanger:
Action, Drama, Thriller
Varighet:
1 t. 39 min.
Aldersgrense:
15
Skuespillere:
  • Jack O'Connell
  • Paul Anderson
  • Sean Harris
  • Sam Reid
  • Charlie Murphy
Regissør:
Yann Demange

Tro det eller ei – på syttitallet var det faktisk krigstilstander andre steder enn i Vietnam. Vel så forferdelige var de også.

Katolikker og protestanter har ikke alltid kommet like godt overens. Belfast var i perioder en eneste stor skyttergrav. På tross av at dette er forholdsvis allmenn kunnskap, får vi bakoversveis av å se det selv i “’71”.

Gary Hook (Jack O’Connell) er en ung mann fra Derby i England. Han har vervet seg inn i militæret og krysser fingrene for å ende opp på en eksotisk plass. Uheldigvis er Belfast like eksotisk som en nattbuss etter endt skift. Det er nemlig eksotisk – i én av ordets rette forstander.

Hook blandes inn i en konflikt bestående av katolikker, protestanter, engelskmenn, irer, militæret og politiet. Politikk er ikke tema her, men konsekvensene får vi i fleisen. Irland-konflikten portretteres svært realistisk fra perspektivet til de livredde. Frykt er et hovedmoment gjennom filmen. Man veit hvem man kan stole på. Man veit bare ikke helt hva det er man kan stole på at de skal gjøre. Frykt skapt av usikkerhet, altså. Og godt utført.

“’71” er en film som ikke overrasker altfor ofte. Til gjengjeld setter den virkelig et støkk i deg når den først vil. Unntakstilstander oppleves nok generelt akkurat sånn. Apati og sympati spiller en evig dragkamp, og akkurat det har regissør Yann Demange fått ganske tydelig frem.

Både bildet og lydbildet er dystert og forsiktig. Selv ikke blod fremstår som spesielt rødt. Man skjønner uansett tegninga.

Filmen tegner et stygt bilde av konflikten, men klandrer ingen. Eller, rettere sagt: Den klandrer ingen og alle. Det er i seg selv et godt utgangspunkt, men gir filmen lite å holde seg fast i mot slutten. Rollefigurene verken taper eller vokser i løpet av filmen – gitt at ens egen død ikke er et personlig tap. Filmen er et godt eksempel på verdiløsheten av konflikten. Mon tro om verdiløsheten smitter over til publikum i form av likegyldighet. Det er en viss fare for det. Ikke overhengende.

“’71” viser hva man er nødt til å finne seg i som medmenneske. Den viser også hvordan medmennesket er relativt. Medmenneskelighet avhenger naturligvis av hvem man er menneske med – på hvilken side man står.