6
Iskaldt western-mesterverk

Tittel:
The Revenant
Sjanger:
Drama, Western
Varighet:
2 t. 36 min.
Aldersgrense:
15
Skuespillere:
  • Leonardo DiCaprio
  • Tom Hardy
  • Domhnall Gleeson
  • Will Poulter
  • Forrest Goodluck
Regissør:
Alejandro González Iñárritu

Endelig har Leo fått rollen som evner å bevise at han er Hollywoods største stjerne.

Leonardo DiCaprios skuespillerkarriere er sammen med Matthew McConaugheys verdt å se nærmere på. På de siste 23 årene har Leo vært igjennom tre faser: ungdomsfasen (1993-2002), mellomfasen (“The Aviator”, 2004) og den pågående voksenfasen (2006-). Selv om han alltid har vært en flink skuespiller, var det en annen, sidestilt egenskap som gjorde at han bare fortsatte å øke sin popularitet: Han valgte sine roller med omhu. Og han var populær nok til å begynne med det allerede i ungdomsfasen.

Han visste trolig at det ikke er nok å være en god skuespiller (dem er det jo veldig mange av), for det var nettopp denne selektive kompetansen som blomstret ytterligere i mellomfasen og slo ut i full blomst i voksenfasen. Bare hør på dette: DiCaprio har jobbet med James Cameron, Steven Spielberg, Martin Scorsese, Christopher Nolan og Quentin Tarantino. Greit, vi kan også nevne Ridley Scott, Danny Boyle, Sam Mendes og Clint Eastwood. Og nå har han altså jobbet med “Birdman”-skaper Alejandro G. Iñárritu – som ikke bare vant tre personlige Oscar-statuetter i fjor, men som unektelig er filmverdens største pioner og mest spennende arbeidsgiver.

DiCaprio forsøker med andre ord å vite på forhånd hvor bra en film kommer til å bli, og han har med unntak av Eastwoods “J. Edgar” klart det særdeles bra. Rykte og popularitet står på spill, så det er selvsagt ingen grunn til å være uforsiktig. Bare se på Johnny Depp …

Og det er nettopp et godt rykte og en voldsom popularitet som gir Leo muligheten til å velge kun det beste. Og det gjør han stadig. Ikke tro at regissører og casting-agenter rundt om får DiCaprio inn til audition – nei, det er DiCaprio som tar kontakt. Tarantino hadde egentlig sett for seg en eldre Calvin Candie i “Django Unchained”, men når Leo melder interesse er det vanskelig å si nei. Det blir en type gjensidighet, der DiCaprio sikrer seg en rolle i en film som i verste fall blir temmelig bra, og der regissøren jubler over at filmen – ved Leos hjelp – trolig blir enda bedre og sett av enda flere.

Vel, det var innledningsvis litt om Leonardo DiCaprio. Over til “The Revenant”. Her har Leo fått (les: valgt) rollen som pelsjeger i et kjølig Nord-Amerika på 1800-tallet. Natur og klima er dødelig nok i seg selv, men pelsjegeren og hans følge må også håndtere illsinte indianere som har all grunn til å føle seg tråkka på. Det kan fort være for mye forlangt.

Uten å røpe altfor mye om hendelsesforløpet, kan man trygt si at dette er et overlevelsesdrama som får “Cast Away” til å se ut som en avslappende badeferie. Alt Leo må igjennom, både før og etter sitt elleville hevntokt (der fikk du et hint til om handlingen), er smertefullt å måtte følge med på. Så smertefullt at det grenser mot fascinerende. Ikke fordi tortur for eksempel er fascinerende, men fordi smerten er skildret så godt at man formelig kjenner det på kroppen.

Leo gjør sin del av jobben, men det er så selvfølgelig blitt at det ikke trengs noen voldsom utbrodering. Mer interessant er det å trekke fram regissør Iñárritus kanskje fremste kort på hånden: cinematografen Emmanuel Lubezki. Ved neste månedes Oscar-utdeling kommer denne mannen til å ta sin tredje strake cinematografi-Oscar. Du har antakelig herved innsett at bildene du får servert av denne karen, er fabelaktige. Så følg med! La bildeutsnittene underholde også – ikke bare en hutrende DiCaprio. Legg også merke til lydkvalitet og -effekter. I det hele tatt, ta innover deg den komplette opplevelsen – ikke stopp ved dramaturgien og karakterutviklingen – det vil ikke være rettferdig overfor helheten.

Tolv Oscar-nominasjoner sier sitt. “The Revenant” leverer på alle plan. Den er en umiddelbar klassiker. Den er snakkisen du vil henge med på – bare vent og se.

Og selv om DiCaprio har valgt mange viktige roller, er det først nå at Oscar-statuetten etter alt å dømme blir sendt i hans retning. Kanskje han trengte en rolle som tydeligere fremprovoserer empati blant oss lesere ..? I så fall har han lært en liten ting til om det å velge seg roller, prisvinnende sådan.

Da Leonardo DiCaprio var ukjent tenåring spilte han i en film ved navn “This Boy’s Life”. Regissøren, Michael Caton-Jones, måtte be lille Leo ta seg litt sammen mens Robert De Niro skulle denge ham litt. “Pain is temporary. Film is forever,” sa han. Det har Leo levd etter siden den gang. Og helt åpenbart tatt med seg til innspillingen av “The Revenant”.