5
Og Oscaren går til …

Tittel:
Bridge of Spies
Sjanger:
Drama, Thriller
Varighet:
2 t. 21 min.
Aldersgrense:
12
Skuespillere:
  • Tom Hanks
  • Amy Ryan
  • Mark Rylance
  • Alan Alda
  • Jesse Plemons
Regissør:
Steven Spielberg

…”Bridge of Spies”, om statistikk er noe å gå etter.

Regissert av Steven Spielberg; Tom Hanks i hovedrollen; manuset finpusset av Coen-brødrene; musikk av Thomas Newman; foto av Janusz Kaminski. Kan vi ikke bare dele ut Oscar-prisen nå i november og bli ferdig med det? Folkene bak “Bridge of Spies” kan skilte med småpene 72 nominasjoner mellom seg. At den totalen øker til nyåret, er det overhodet ingen tvil om. “Bridge of Spies” er for god til noe annet. Om den får til å faktisk vinne prisen, er derimot mer usikkert.

Ikke misforstå, den har absolutt muligheten. Men på trappene av en filmsesong der kandidatene danner kø for å slippe inn i salene, kan det fint tenkes at det finnes en likemann – ja, kanskje attpåtil overmann – til “Bridge of Spies”. Uansett: Akademiets fremste kurtisør forteller historien om den amerikanske forsikringsadvokaten James Donovan, som bardust nok blir satt til å forhandle frem en fangeutveksling av to amerikanere (henholdsvis én spion og én student) mot én russer (spion). Forhandlingene skal finne sted midt i hjertet av Øst-Berlin, der det bygges både mur og sovjetvennlig regime.

Alt basert på en sann historie, forresten.

Promoteringen har gitt bange anelser. “One man …”-klisjeen, som fornuftig nok ble lagt i jorda idet Stallone mistet diksjonen, har prydet både trailere og plakater. Takk og pris for at markedsføringsavdelingen ikke har kreativt ansvar for selve produktet. “Bridge of Spies” er langt fra noen nasjonalromantisk hyllest til den amerikanske nasjonalstatens krisehåndtering, personifisert av “Mr. America” himself, Tom Hanks. Den er i stedet en moralsk tvetydig, gripende og tidvis temmelig dyster film om den kalde krigens frysepunkt, med all dens paranoia og usikkerhet.

Klart, den er ikke helt glattbarbert for patriotiske vekster. Men særlig i første akt møter vi et USA hvor frykt er rådende ideologi, og behandlingen av alt som ikke tjener nasjonalstatens ve og vel blir møtt deretter. Satt opp mot den tåkebelagte og nesten-anarkistiske smelteiglen Øst-Berlin, er det imidlertid ikke rart at Hanks etter hvert lengter hjem til gamlelandet. Om du ikke er helt klar på ordbokdsdefinisjonen av ordet “dystopi”, er Janusz Kaminskis skildring av Øst-Berlin et godt sted å begynne. Apropos gode skildringer: Manuset er eminent. Det tør ta seg tid til å bygge premisset, før spenningskurven skyter i været når Hanks booker enveisbillett til Berlin. Innimellom all tåken av spioner og atomkrigtrussel, finner man deilige fotspor av Coen-brødrene. Eksentrisiteten i både dialog og karaktergalleri slår følge med spenningskurven, uten å ta bort noe av alvoret fra den overordnede tematikken. Ved roret sitter Spielberg, den beste styrmannen denne skuta kunne hatt.

“Bridge of Spies” er en ypperlig (og i disse dager temmelig aktuell) thriller, et rivende drama og en respektfull gjenfortelling av historikken som ligger i bunn. Sånn sett er “Bridge of Spies” et mesterverk. Eller en vanlig dag på jobb, som Steven Spielberg kaller det. Han kan bare begynne å rydde plass på peishylla.