5
Verdig vinner

Tittel:
Spotlight
Sjanger:
Drama
Varighet:
2 t. 8 min.
Aldersgrense:
Tillatt for alle
Skuespillere:
  • Rachel McAdams
  • Michael Keaton
  • Mark Ruffalo
  • Stanley Tucci
  • Liev Schreiber
Regissør:
Tom McCarthy

“Spotlight” er en selvhjelpguide til Oscar-priser.

For et par uker siden stakk “Spotlight” av med Oscar-prisen for beste film foran nesa på “The Revenant”. Uten å sammenligne de to kvalitativt (men “Spotlight” er best, da), er det lett å forstå hvorfor. Og nei, det er ikke bare fordi “Spotlight” handler om en global overgrepsskandale i en av verdens største religiøse organisasjoner. Selv om det sikkert har hjulpet.

Som sagt: “Spotlight” forteller om Boston Globe-journalistene som avslørte den systematiske overgrepskulturen i den katolske kirken i Boston, en skandale som viste seg å ha global rekkevidde. Michael Keaton spiller en enigmatisk og smått motvillig redaksjonsleder, Mark Ruffalo er hardhausen som får blod på tann av urettferdigheten, Rachel McAdams er den beste (og eneste kvinnelige) journalisten i klassen, og Stanley Tucci er bistandsadvokaten som har stanget hodet mot veggen i disse sakene gjennom flere tiår.

“Spotlight” er en slags “how to” hva Oscar-priser angår. Den er et snakkesalig drama om en overvektig tematikk, der amerikanske frihetsforkjempere (i dette tilfelle journalister) viser at ingen slipper unna med maktmisbruk og urettferdighet, selv ikke guds utvalgte. Kast inn et par høylytte konfrontasjoner i redaksjonslokalene, slik at akademiet har et klipp å vise fram når skuespiller-prisene skal deles ut, og du er godt på vei.

Og hvorfor ikke? “Spotlight” er et ekstremt godt drama, som engasjerer og provoserer i like porsjoner. Skuespillet er fenomenalt, manuset troverdig nyansert og tematikken naturligvis hårreisende. Det eneste å utsette er mangelen på tilsvarende nyansering av prestene, som blir utsatt for en både selvfølgelig og forståelig demonisering. Ett lite unntak finnes i en scene der en av kirkens (mindre begavede) geistlige forklarer hvordan nytelse ikke har noe å si for overgriperne. I det store og det hele virker imidlertid ikke “Spotlight” veldig interessert i annet enn heltedyrkelse og skandaløse avsløringer. Igjen: Forståelig nok. Likevel: Litt lettvint.

På alle andre områder holder “Spotlight” derimot toppklasse. Faktisk overrasker den også litt med sin lavmælte og upretensiøse tilnærming til et av de mørkeste kapitlene i religionshistorien. Kanskje derfor vant den også Oscar, foran nesa på en mildt sagt oppblåst og tidvis altfor selvhøytidelig “The Revenant”. “Spotlight” er riktig film om et viktig tema. Slikt blir det Oscar av. Enkelt og greit.