• Mads Mikkelsen
  • Thomas Bo Larsen
  • Annika Wedderkopp
Regissør:
Thomas Vinterberg

“Jakten” har fått mye god omtale fra alle verdens land. Det tar ikke lang tid å skjønne hvorfor.

Det kommer virkelig mye godt fra Danmark. Billig og godt øl, mye god mat, hyggelige folk og ikke minst fantastiske filmer. I tillegg har de eminente regissører som Nicolas Winding Refn og Lars von Trier.

De har også fantastiske eksportvarer i skuespillerne sine. Som blant annet Mads Mikkelsen, som med denne filmen befester sin posisjon som internasjonal stjerne. Riktig nok i en dansk film. Likevel er det internasjonal klasse over dette.

Den ydmyke, jordnære og snille barnehageassistenten Lucas begynner å få livet på rett kjøl. Han har nettopp fått seg en ny kjæreste, og det ser ut som om han endelig skal få ha sønnen mer på besøk. Så kommer det en liten løgn i barnehagen. En liten jente forteller noe knusende om Lucas, og ryktet sprer seg som ild i tørt gress. Noen få ord og livet hans endrer seg til et rent helvete.

Ubehagelig, sårt, vondt, vakkert, kvalmende, provoserende og full sympati-flom. Thomas Vinterberg (“Submarino”) har laget en film som får følelsene og tankene til å jobbe overtid, og det er sånt som får meg til å vurdere høyeste terningkast.

Og hvorfor skulle jeg ikke rulle høyeste terningkast? Vinterberg har perfeksjonert manuset sammen med Tobias Lindholm, og de har skapt en film som treffer innerst inne i hjerterota. Med en voldsom dramaturgi. Det er heller ingenting å sette fingeren på når det gjelder jobben Vinterberg gjør bak kamera. Han har stålkontroll, og det vises i hvert eneste bilde.

Et spennende og troverdig karaktergalleri er også noe som denne filmen skimter med, men det er jo skuespillerne som virkelig skal ha æren her. Mikkelsen gjør – igjen – en overbevisende god figur i den særdeles vanskelige hovedrollen. Han spiller ut et enormt register hos en karakter som får oppleve hvor forferdelig noen få ord kan gjøre tilværelsen til ett menneske.

“Jakten” er en påkjenning, både psykisk og fysisk. Den gjør noe med meg, og sørger for at jeg har noe å tenke på i lang tid fremover. Reisen til Mads Mikkelsens karakter er noe av det mest vanvittige jeg har vært med på, og jeg har lyst til å gråte på hans vegne. Slike sterke filmopplevelser er sjeldne, men til gjengjeld verdt hver eneste drittfilm og all verdens Twilight-plagiater. Ja, faktisk!

Har du ikke sett den enda, så må du slippe det du har i hendene og rett og slett få kloa i den. Det er den virkelig verdt. Danskene har gjort det igjen.